lördag 3 oktober 2009

Här händer det grejer...

Här händer det något nästan varje dag. I torsdags strax före lunch ramlade det in ett tv-team i vårat allrum. Tydligen ville de filma en västerländsk kvinna som dansade den indiska dansen Kathak. De ville också intervjua henne och hennes danslärare. Självklart ville de att vi skulle vara publik, och det är ju inte varje dag man stöter på ett indiskt tv-team (även om vi stött på indisk tidningspress...) så självklart ställde vi upp.

Såhär avancerad filmutrustning bar de på, och så var det med ett band som spelade musiken live.



Senare på kvällen när vi satt och tittade på Bollywood film kom Assis inspringande. Assis är killen som driver cafét där vi äter frukost varje dag. Det är också han som hjälper oss om vi vill göra något speciellt, följer med oss på utflykter och tar hand om oss i allmänhet (vi har också en husföreståndare, Om-ji, som också är bra på att få saker och ting att hända). I alla fall, han säger åt oss att skynda oss med ut eftersom Ram (en gud) skulle möta sina bröder för första gången på jättemånga år. Det var alltså en parad ur Ram Lila som hade vägarna förbi under högljudd sång. Tyvärr var det så mörkt och jag hade bara mobilkameran med mig så jag kan inte bjuda på några bilder den här gången...
Idag har vi varit på besök på en muslimsk skola, samma skola som jag ska göra mina observationer på. Det var barn från åldrarna 3,5 upp till 15-16. I fjärde klass delas de upp i flick- och pojkgrupper men i tidigaste åldrarna går de gemensamt.
Såhär går idrottsletionerna till i en muslimsk skola... Var verkligen roligt att se :) Efter deras uppvisning av morgonbön och gymnastik var det vi som fick stå för underhållningen. Vi sjöng den svenska nationalsången för dem och även Itsy bitsy spider.
Sedan fick vi gå runt och se dem i deras klassrum och flera av barnen bjöd då på sånger till oss.

Sist, men inte minst, bjöds det på chai och kakor i deras samlingsrum. Där hade de även denna roliga glassbox. Vet dock inte om det verkligen fanns glass i den :P



Nu sitter vi och väntar på våran allra första hindilektion. Vi träffade läraren igår och gick direkt för att köpa boken vi ska använda oss av. Det ska bli väldigt intressant med ett nytt språk :)
Trevlig helg!

1 kommentar:

  1. Du verkar ha installerat dig bra i Indien gumman. Härligt! :)

    Du har förmodligen rätt. Men jag vill inte. Jag är inte redo för det. Jag klarar mig allt ska du se. :) Det känns bättre nu.
    Jag vet att du skulle göra allt för mig för att få mig att må bättre, precis som du vet att jag skulle göra allt för dig. Du är en äkta vän och de växer inte på träd. Jag är så glad att jag har dig! Älskar dig också. :) Saknar dig! Puss.

    SvaraRadera