torsdag 29 oktober 2009

Matförgiftning

I Söndags var vi ute och letade efer en tibetansk marknad (som inte hade öppnat än). Vi blev hungriga. Vi stannade för lunch på ett ställe där vi inte varit innan. Maten var sådär.
Söndag kväll var jag lite dålig men reagerade inte på det, det händer titt som tätt i det här landet.
Vid halv sex på morgonen vaknade jag och mådde lite dåligt men var fortfarande inställd på att göra min fältstudie. Men eftersom jag fick fortsätta springa ca var tionde minut fick jag ringa och ställa in det. Vilket var tur för efter det började jag kräkas också.
Som tur är hade jag en vän som tvingade iväg mig till läkaren. Där blev jag ännu sämre och var yr och svimfärdig. Han konstaterade att jag hade matförgiftning och kraftig uttorkning och rekommenderade mig att bli inlagd. Vi åkte till ett större sjukhus och där blev jag ännu sämre och var i så dåligt skick så jag inte ens klarade av att skriva in mig själv. Jag fick ligga på en bår och låta mina vänner sköta inskrivningen. Så vid tretiden på måndag eftermiddag blev jag inlagd med dropp och en massa mediciner intravenöst.
Där har jag tillbringat de senaste dagarna och blev utskriven sent igår eftermiddag.
Jag hade ett jättelyxigt rum med AC, platt-tv, stor soffa, extrasäng och en massa frukt. Nästan varje person som jag lärt känna i det här landet har hälsat på mig och jag har haft minst två personer hos mig dygnet runt. Vilket har varit väldigt skönt eftersom jag varit väldigt klen och sovit nästan hela tiden jag varit där. Så de som stannade har vakat över mig och hållit koll på mina dropp och mediciner. Jag är dem evigt tacksam för detta.

I nuläget mår jag bra men är lite yr och matt. Jag har fått fem tabletter som jag ska ta dagligen i fem dagar och jag får inte äta stark mat (vilket jag inte är direkt sugen på heller....)



Såhär såg jag ut större delen av vistelsen.


Min droppnål som jag hade i i dryga 50 timmar. Är väldigt öm fortfarande efter denna.


En del av mitt lyxiga rum.


Mitt fina fruktbord, fast det här är ingenting jämfört med hur det såg ut efter alla besök eftersom alla besökare hade med sig bananer eller clementiner. Jag fick också en bild av gudinnan Lakshmi som har vakat över mig :) och lite tidningar att bläddra i.
Så nu har ni fått en liten uppdatering om de senaste dagarna. Idag ska jag vila och när jag orkar ska jag försöka påbörja min fältstudie i ett lugnare tempo.

Tur att man har en heltäckande försäkring, för det här rummet hade nog inte varit billigt att bo i i två dygn.

8 kommentarer:

  1. Men lilla vännen! Detta lät ju inte bra, hoppas du mår bättre nu iaf, satt och funderade på en dag vart du tagit vägen här i cyberrymden men det fick jag ju svar på nu. Skönt och veta att du inte är ensam på sjukhuset. Ta hand om dig. Hörs snart! Puss puss Lina

    SvaraRadera
  2. usch och fy! tur att du mår bättre! du får krya på dig tills du är helt frisk :) kramar

    SvaraRadera
  3. Härligt att du är tillbaka igen gumman...lite onti hjärtat att se dig i sjukhussäng...men jag har ju pratat med dig vilket var skönt
    Lova du tar det lugnt o skötre om dig så gott du kan. Tacka dina underbara vänner från mig att jag är tacksam de funnits hos dig
    Puss o kram

    SvaraRadera
  4. va håller du på me??? varför ska du hålla på å blir dålig å så.. fan.. blir orolig å de vill ja inte va! :p skönt å höra att du börjar bli bättre iaf. puss gumman, saknar dig som fan!! å ta hand om dig nu.

    SvaraRadera
  5. Men usch! Stackars dig. Skönt att du är på bättringsvägen. Tänker på dig sweetie. Puss.

    SvaraRadera
  6. Skönt att höra att du är piggare iaf!!
    kram kram

    SvaraRadera
  7. Jag, mitt dumma smäck, trodde att det var en såndär luring som ringde. Du vet ett såntdär nummer som drar en massa pengar om man svarar så jag vågade inte svara! Dessutom jobbade jag. Men sen när jag insåg att jag fått ett meddelande på mobilsvar lyssnade jag såklart av och ojsan tjosan vad förvånad jag blev när det var DU!

    Jag stod där med en klump i halsen och tårarna brännande bakom ögonlocken och sa till min arbetskamrat: Det var Jennie. Jag bannade mig själv för att jag inte svarat! Sen var jag tvungen att lyssna på ditt meddelande två gånger till bara för att få höra din röst. Det var underbart. FAN vad jag saknar dig!
    Älskar dig gumman. Krampuss.

    SvaraRadera
  8. Hej gumman!
    Kul att prata med dej förut! :-)
    Hörde att Olle ringt dej mitt i natten oxå, han trodde att det va Grunnan som hade ringt från USA så gissa om han blev förvånad när du svarade! :-P
    Puss på dej!

    SvaraRadera