torsdag 15 oktober 2009

Sitamarhi

Igår var vi på en heldagsutflykt. Kl 09.00 blev vi hämtade med bil och åkte i ca 2 timmar till ett tempel uppfört till minne av Sitas nedstigning i underjorden. Sita var guden Rams hustru. Hon kom till platsen och födde Rams två söner där. Den långa varianten om varför hon kom dit m.m. kan jag lägga upp om det finns önskemål annars var det ganksa kortfattat om platsen :) Detta tempel är i alla fall beläget väldigt avlägset. Det var tyst och lugnt, ingen trafik och inga avgaser. Det var skog runt om och en liten flod.
Så här såg templet ut från en båttur som vi tog på floden som gick runt om templet. Det var en väldigt avslappnad och mysig tur. Solen stekte, vattnet var ljummet och stilla och utsikten var sådär vacker som bara riktig natur kan vara.

Som vanligt flockades indierna för att se oss västerlänningar göra indiska saker. Under vår båttur blev vi till och med filmade av detta gäng.

Så här mysigt var det under båtturen.
Vi var också i ett Hanumantempel. Hanuman var den Gud som hjälpte Ram och Sita i kampen mot ondska och följde Sita till denna plats. Statyn var över 100 ft lång så den var ganska maffig.

Sådana här trevliga prickar får man i pannan efter tempelbesök :)
Idag hade jag ett möte med min handledare. Kändes inte så jättebra efteråt utan det kändes som om han försökte styra min uppsats till något helt annat än vad jag ville. Men efteråt belönade jag mig med att gå och leta efter böcker, och hittade faktiskt tre (!) stycken som jag tror är relevanta för min studie, så det gjorde att dagen inte kändes helt meningslös.
I alla fall. På vägen till bokhandeln såg jag något väldigt typiskt indiskt:


Just det, en ormtjusare :)

Imorgon ska jag handla det sista till Diwali, men nu närmast: Middag på Shiva restaurant.

7 kommentarer:

  1. Verkar varit en trevlig utflykt.....stå på dig mot handledaren....det är DIN uppsats inte hans.....sköt (om) dig o hadet gott....kram kram

    SvaraRadera
  2. Jag håller med! Stå på dig gumman!
    Kram kram Katrin

    SvaraRadera
  3. Du kommer allt att komma igång med pluggandet ordentligt ska du se! :) Nja, jag tyckte väl inte att bröllopsförberedelserna var sådär jättekul just då, men nu i efterhand kan jag nästan le lite åt spektaklet. :P
    Usch vilken läskig ormtjusare!
    Allt är bra här, gör inte så mycket annat än att jobba och plugga. Som vanligt alltså. Saknar dig också sötnos. Hoppas du har det bra! Puss.

    SvaraRadera
  4. Tjo!

    Ja, vi får hoppas att det går vägen minsann! :-)
    Va mysigt ni verkar ha det & hittar på en massa hela tiden! Inte blivit magsjuk än? :-P
    Vettefan om det blir en tredje där du så jag får nog snällt vänta tills du kommer hem! :-)

    Puss!

    SvaraRadera
  5. Ja vad är Inden utan ormtjusare ;)

    SvaraRadera
  6. Ska bara visa Hannele o Gunnar hue det funkar.....kram från alla

    SvaraRadera
  7. So I´ve heard. De är iallafall i allra högsta grad vid liv som väl är.

    Jo, det är såhär gumman att det nog faktiskt inte blev tagen någon bild på den omtalade klänningen. Kanske på halva klänningen. Ska höra med Jonas. Annars tar jag ett kort på klänningen när den hänger bara så du får se. Ska försöka hinna med det npgon av de kommande dagarna.Jag vill gärna se dig i sari. :) Tänker på dig gumman! Puss.

    SvaraRadera