torsdag 24 september 2009

Mild magsjuka och dansföreställning

I går morse när jag vaknade mådde jag inte jättebra. Mådde lite illa i magen, men prövade ändå med en mild frukost bestående av yoghurt och banan. Lunchen blev en mild dal och ris. Efter det mådde jag lite bättre så jag följde med resten av gruppen till BHU (Banaras Hindu University) för en föreläsning om sarnath. Tur att vi tog motor-rickshas (typ tuk-tuk) för efter bara ett par minuter öppnade sig himlen för ett skyfall. När vi kom fram till BHU var våra klasskamrater borta, föreläsaren hade tydligen haft väldigt bråttom och ignorerat kommentaren att det fattades folk. Efter ett tag lyckades ett sms nå fram och vi blev hittade.
Efter föreläsningen åkte vi tillbaka hem för att äta mellanmål och vila lite innan kvällens dansföreställning som skulle arrangeras i vårt vardagsrum. Kl 19. började föreställningen med äkta indisk dans och livemusik. Det var väldigt häftigt och medryckande. Efter uppvisningen av ett flertal danser som tar en livstid att lära sig var det dags för oss att delta. Vi ställde oss i ring och det blev nån form av rytmiskt ringgående med handklapp och snurrar. Väldigt kul och uppiggande. Efteråt bjöds det på chai (té) och pakora (friterad vitkål i det här fallet). Vi fick reda på att vi skulle bli hämtade vi 23 på kvällen för att bevittna en parad ur Ram Lila (religiöst skådespel som firas nu) så vi tänkte att det skulle vara bra att äta middag innan.
Tyvärr mådde jag sämre efter maten (fick inte i mig så mycket mer än en banan och en halv toast) så jag fick tyvärr avstå från paraden. Jag hade jättegärna velat se den, men min kropp är nog tacksam att jag stannade hemma, kollade på gossip girl och la mig och sov. Som tur är så kommer det ju fler parader och andra festivaler, jag menar: Jag är ju faktiskt i Varanasi där det firas tio festivaler i veckan :)

Här bjuder jag på lite bilder från vår dansafton. Efter klagomål på storleken på bilderna har jag försökt att göra dem större... Hoppas det märks ;)


Det här gänget bjöd på livemusik och sång på instrumenten tablas (trummor), harmonium (Dragspels-synt typ) och sitar (stränginstrument). Väldigt häftigt och kändes typiskt indiskt.



Den kvinnliga dansaren


Den manliga dansaren, här gestaltande Shiva



Så hur mår jag nu då kanske ni undrar? Bättre, men fråga mig igen efter lunch ;) Jag tror inte vi har några äventyr inplanerade ikväll, men i eftermiddag kommer en yoga-guru för att visa lite yoga för oss, vilket ska bli väldigt intressant.
Visst ja, skräddaren Sunil dök upp sent igår kväll med de kläder vi sytt upp. Jag blev väldigt nöjd :) Lite bilder kommer framöver eftersom det är dessa outfits jag numera kommer bära.

4 kommentarer:

  1. ja de e ju efter lunch nu... har magen blivit bättre?? har du me dig nån i gruppen som heter nicolas sandoval?? fattade de så när ja kolla din facebook.. han känner ja.. lr ja.. hans familj heter de väl.. men ja satt barnvakt åt han å hans bror nåra gånger när han va mindre.. ja å maggie gjorde de.. :) ne nu ska ja fixa lite käk här.. tror fjant börjar bli lite hungrig.. hade bra gumman. kram från mig å fjant. puss

    SvaraRadera
  2. Hörde av Figge i går att du vr dålig. Hoppas det är bättre nu. Drick mycket o gärna resorb
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Hej vännen! Läst din blogg och du verkar börja finna dig tillrätta:) Hoppas du blir bättre i magen snart! Tänker på dig! Kram

    SvaraRadera
  4. Antar att du faxar en hel del. ;) Hoppas magen blir bättre snart. Saknar dig babe. Puss.

    SvaraRadera