måndag 28 september 2009

En kväll i dansens tecken...

Dagen började igår med att vi bestämde oss för att införskaffa festkläder inför kvällen. Våra skräddarsydda bomullspanjabis är lite mer vardagskläder och det är ju kul att klä upp sig ibland. Så vi åkte till Godolia, en shoppinggata där man kan få tag i det mesta. Att hitta en panjabi var inte det enklaste. Det mesta här i Indien är väldigt färgglatt, tokmönstrat eller pyntat med massa glitter/bjällror/pärlor m.m. Inte alls vad man är van vid. Men till slut fastnade jag för en blå som jag inte tyckte var så farlig... Och när jag hittat en så lossnade det lite för de andra också och alla hittade något de tyckte om. Några av oss fortsatte shoppingrundan med att köpa armband som här i Indien ska matchas exakt med kläderna...

Efter ett tag hittade jag ytterligare en panjabi som var brun som jag också kunde tänka mig, men då hade jag redan matchat med armband och allt så kanske en annan gång om det blir mer fest.



Så här fin var jag i min nya panjabi :) Lägg märke till de matchande armbanden (väskan däremot är köpt på Open hand och är tillverkad lokalt).




Kvart över sju på kvällen blev vi hämtade med bil och motor-ricksha för att åka till en park där festen hölls. Bilresan var trång och varm, men det börjar bli en vana nu :)

Vi hade köpt biljetter och mat och dryck ingick i det priset så när vi kom fram fick vi ett häfte med kuponger som vi kunde lösa in i olika bås för mat, dryck, glass, snacks och massa annat. Men jag och några till var ju inte där för maten... vi var där för dansen :)

Det finns en speciell rytmisk dans som dansas med pinnar (som är något tjockare än trumpinnar) som är väldigt populär och gräsmattan var fylld med folk som dansade. Vi nöjde oss med att titta på i början, men när dansen inte längre var indelad för män, kvinnor och barn så passade vi på. Ingen av oss kunde rytmen eller stegen, men oj vad vi dansade!! Vi röjde runt som galningar och hade hur kul som helst. Enda nackdelen var att det var så varmt så man blev väldigt svettig, men det var underbart i alla fall :) Så efter en stund var man ju tvungen att fylla på med vätska så det fick bli det vatten som bjöds. Det stod att det var flaskvatten men det kan lika gärna varit filtrerat. Men flera timmar (över ett halvt dygn) har passerat och jag är fortfarande frisk så det var nog ingen fara ;)



Folk verkade tycka att det var väldigt kul att vi också dansade för många kom och ville dansa med oss eller ta kort på oss. Folk vill alltid ta kort på oss, nästan vart vi än är men igår bjöd vi på det. Vi blev till och med fotograferade av "Times of India", så imorgon kanske vi är med i tidningen här :) I så fall ska jag skicka hem en tidning eller två så ni får se oss.



Så här såg det ut när folk dansade:






Tyvärr låg min egen kamera i tryggt förvar i min väska på min plats, men många kort togs av andra i gruppen. Så ikväll eller imorgon ska jag försöka låna några bilder och lägga upp här. Vill bjuda på en riktigt skön bild av hur man roar sig här :)

Efter halv elva nån gång åkte vi hem, sjösvettiga men lyckliga. Så då orkade man bara med en dusch och sen var det läggdags. I morse var jag så trött så jag till och med hoppade över yogan för att ta en sovmorgon. Mycket härligt var det och så har dagen fortsatt. Det är helgdag idag så vi är alldeles ensamma hela dagen. Jag har inte öppnat en skolbok än utan bara bloggat, mailat, fikat och myst. Ikväll blir det hämtmat och Twin Peaks :)

6 kommentarer:

  1. Där tror jag du trivdes :) Så snygg i din nya Panjabi också!

    SvaraRadera
  2. Va fin du är...kärlek från mig och lilla loppan som är här o hoppar :)

    SvaraRadera
  3. Du ser ut och ha det kanon där borta, hoppas det. Sen att avsluta dagen med lite Twin Peaks oxå är inte fel lr =)
    Lina hälsar också!

    //Larsa

    SvaraRadera
  4. ja du va väldigt fin i din panjabi :) gött me lite ledigt nån da sådär, du verkar inte ha en dag som du bara sitter å rullar tummarna om man säger så :) låter helt underbart gumman. här e de som vanligt, jobba, stressa, dagis, packa väskor för jobb/dagis städa, tvätta å nästan aldrig har man tid å umgås. men på torsda e de tjejkväll i stan.. då ska iaf ja lina lizen å sara ut en sväng. de hoppas ja blir kul :) ha de gött nu. puss my löv!! :)

    SvaraRadera
  5. Tyra skulle va stolt över dig gumman;) Du är jättefin och färgen är underbar!
    Kram Louise D

    SvaraRadera
  6. Va tjusig du är i din panjabi:) Vi ser fram emot dansuppvisning med pinnar o allt.:) Din blogg är jättetrevlig tycker vi och vi skickar massor med kramar:)Mormor o morfar

    SvaraRadera