söndag 1 juni 2014

Resan

Puh! Vilken dag!
Vaknade innan klockan ringde igår imorse och var beredd att åka direkt. Dock låg min chaufför och sov så jag fick ge mig till tåls en stund till. Var ändå på flygplatsen i gooood tid.

Att checka in var inga konstigheter, säkerhetskontrollen gick bra och hann få mig en latte innan boardingen började. När jag sitter och väntar så ser jag en man som pratar i telefon och som plötsligt börjar storgråta, hulkande och snyftande. Kunde inte låta bli att tänka att han kanske inte hade fått åka med planet som skulle ta honom till hans älskade... Alternativt blev han dumpad över telefon innan take-off.

Väl framme i London fick jag byta terminal. I säkerhetskontrollen fick jag bli helscannad i en cirkelformad glasbur med händerna över huvudet. Hade ändå gott om tid och gick och tog en öl. Övervägde att äta men var fortfarande ganska mätt efter smörgåsen som serverats på planet. Tänkte att: Äh, jag äter på planet istället. Dum idé...

Boardade planet utan problem och strax var vi i luften. Tyvärr serverades ingen mat. Jag fick chips(!) istället. Flygresan var kort, skulle bara ta en timme. Efter ca 30 minuter berättar de att vi har ett tekniskt fel på planet och ska återvända till London. Drygt, tänkte jag, men ombordpersonalen sa att det stod ett plan och väntade på oss och som de höll på att lasta med mat och dryck.

Efter att ha landat i London (igen) fick vi vänta ca 20 minuter innan vi fick gå av. Slog på min telefon och fick ett meddelande att ett nummer sökt mig. Jag kände igen Luxemburgs landskod och blev lite nervös. Ringde upp. Det visade sig att min kontaktperson för boendet hade väntat på mig sen kl. 16 för att skriva under kontraktet. Vilket gav mig lite panik eftersom det är söndag vi hade gjort upp om att mötas (fast nu när jag hunnit gå in och kolla mailkonversationen så visar det sig att jag skrivit att jag kan när som helst den 1/6 och hon svarade att hon kunde kl 16 den 31/5, vilket jag missuppfattat och bekräftat). Efter att vi äntligen fick lämna planet var det dags att åka buss i 15 minuter och sen vänta i den ytterligare 10 innan vi fick gå ombord på det nya planet.

Naivt trodde jag att det kanske skulle bjudas på middag som kompensation för förseningen (klockan var ju ändå ganska mycket då), men nej - vi fick chips(!). Tröstade mig med ett glas rött.

Väl framme i Luxemburg gick det relativt smärtfritt. Tog mig igenom passkontrollen, hämtade upp väskan och passerade tullen. Nu skulle jag bara hitta hotellet. Såg det på avstånd en bit bort bakom ett stängsel. Frågade en taxichaufför hur mycket han skulle ha för att köra mig dit. Han bara skrattade åt mig och gav mig instruktioner om hur jag skulle gå. Väl där så finns det ingen personal i receptionen. Jag trodde jag skulle svimma. Som tur var kom det två gäster och sa att jag kunde checka in i receptionen på hotellet bredvid (samma kedja, men den lyxigare varianten). Checkade in och tog mig till rummet på ben darriga av hunger. Möttes av ett rum med tre sängar, handfat mitt i rummet och en yttepytteliten dusch. Ingen toa. Full i skratt blev jag i alla fall över att lilla jag ska bo i det här rummet själv:


Sovit gott har jag gjort i alla fall och ska nu gå och äta frukost. Idag har jag en del orientering att göra!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar