söndag 1 juni 2014

Lång dag i Luxemburg

Så nu är jag äntligen på plats! Efter en söt frukost (croissanter med nutella) så var det dags att packa ihop sig och checka ut. Döm om min förvåning när jag på vägen ut rummet hittade en liten dörr som ledde in till... just det, toaletten! Jag hade alltså haft toa på rummet hela tiden utan att fatta det. Ha ha!

Tog bussen ner till centrum men fattade inte riktigt när vi var i centrum att det var där jag skulle av. Jag åkte alltså för långt. Så jag fick promenera med drygt 20 kilos packning tillbaka en bit. På vägen blev jag uppringd av min hyresvärd som sa att hon var tvungen att ändra tiden för vårt möte, hon kunde inte förrän klockan sex. Och då var klockan bara 12...

Så jag lyckades orientera mig till turistbyrån där jag fick lite information om bussar och hur jag skulle ta mig till mitt boende. De erbjöd sig också att ta hand om min resväska under dagen viket jag gladeligen tackade ja till. Så glad i hågen gav jag mig ut för att upptäcka Luxemburg City.

Det första jag hittade var en gigantisk loppmarknad där jag strosade runt ett tag innan jag tyckte det var dags för lunch. Har inte så mycket att säga mer än att en bild säger mer än tusen ord:





Uppenbarligen så är det här med EU en större grej i Luxemburg än i Karlstad... Konstigt...



Rent spontant så vill jag bo här... in the Chocolate House...

Vid fyrasnåret hämtade jag ut min resväska igen och tog bussen som de meddelat mig för att leta efter min nya bostad. Drygt 20 grader varmt och drygt 20 kilo packning + lite matvaror jag köpt på mig. Hade en vägbeskrivning på en post-it som jag mer eller mindre kramade sönder under den tid det tog mig att hitta. Men jag kom fram, till slut. Så, så här bor jag:

Nu ska jag ta mig en kort joggingrunda och utforska omgivningarna. Men det blir nog tidigt i säng ikväll så jag orkar upp tidigt nog för att hinna gå vilse på vägen till EU-området.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar