måndag 23 juni 2014

Långhelg!

Den här helgen har varit lång eftersom det är Luxemburgs nationaldag idag. Det har varit en rolig helg och det känns som om den varit mycket längre än bara tre dagar. Kanske för att jag hunnit med ofantligt mycket de här dagarna.

I fredags var jag ut och åt med två av tjejerna som bor här. Hela staden (speciellt centrum) var pyntat för fest!


I lördags var jag på stan hela dagen och på kvällen var det grillfest här i huset. Alla 18 boende var inbjudna men vi blev inte fullt så många. Den började ganska tidigt eftersom många skulle iväg och se filharmonikerna spela på ett torg. Själv var jag alltför sliten så stannade hemma och umgicks med dem som blev kvar.



På söndagen gjorde jag och Anna (en tjej jag träffat som bor här i huset) på utflykt. Vi åkte tåg till Ettelbrück och sen tog vi bussen till en liten by (Lux nästa minsta) med bara 300 invånare. Vi hade tänkt åka till Vianden (där det finns ett slott), men valde Esch-Sur-Sûre eftersom det skulle finnas en sjö där. Tyvärr hittade vi ingen sjö, men det gjorde inget för byn var väldigt vacker och bjöd på ett strålande väder!





På kvällen var jag bjuden på vegetarisk middag anordnad av den andra praktikanten på mitt kontor. Det var bra uppladdning inför kvällens nationaldagsfirande (de har tydligen festen dagen innan nationaldagen här) med god mat och kall öl på en uteservering. Efter middagen åkte jag in till stan för att möta upp Anna, se på fyrverkerier och delta i festligheterna.



Det var en stooooor fest och jag tror alla Luxemburgs (landets) invånare hade letat sig till huvudstaden centrum. Det fanns en DJ i varje kvarter och minst en ölbar i varje gathörn. Det var smäckat(!) med folk. Tydligen stängde barerna klockan sex på morgonen, men vuxen och ansvarsfull som jag ibland kan vara åkte jag hem vid ett-snåret :P

Idag tänkte jag inleda dagen med att titta på nationaldagsparaden, men led av min allergi och var trött så stannade hemma i solen istället. På eftermiddagen tänkte vi gå till parken för att hänga och umgås, men där var det tydligen den årliga familjepickniken för det var folk överallt. Men väldigt mysigt!


Så nu sitter jag här, mätt i magen efter en pizza, och samlar mig inför morgondagen när jag ska göra ett kort utbyte på parlamentets översättaravdelning.

Det är bara fyra dagar kvar av min praktik och ungefär tusen saker till jag vill hinna göra innan det är dags att åka hem till Sverige igen. Till exempel ska jag på middag med min handledare, eventuellt försöka hinna med Vianden eller kanske Trier, bli avtackad på jobbet och äta avskedsmiddag med mina nya vänner. Förhoppningsvis kanske jag hinner med ett summerande/avslutande blogginlägg också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar