onsdag 4 juni 2014

En regnig dag

Igår köpte jag ett paraply. Jag hade en känsla av att det kunde behövas. Idag har det regnat. Känner mig oövervinnerlig!

Kom till jobbet tidigt imorse. Har översatt tre dokument och avslutat ett sen igår. Fick beröm av min handledare som tyckte att det var bra jobbat för att vara första gången. Inte så svårt när man har översättningsminnen, termdatabaser, dokumentdatabaser och annat att tillgå, men ändå =)

För att inte bara bjuda på en massa text om vad jag gör på dagarna så lyxar jag till det idag med ett par bilder. Den första är på huset jag bor i (ni har ju redan sett mitt rum, men så här ser det ut från utsidan):

Dörren till vänster går man in i, sedan ner för en trapp och så öppnar det upp sig som en stor våning med två större gemensamma utrymmen och 18 rum för boende. Mitt ligger en våning ner från bilden och till vänster så "typ bakom trädet". Området heter Limpertsberg och är jättefint! Husen ser dyra ut, det finns ganska mycket skog runt omkring och till höger om huset ligger ett stort område med kolonilotter. Följer man husets långsida kommer man till turkiska ambassaden så jag antar att vi har ganska fina grannar...

EU:s institutioner ligger i ett område som heter Kirchberg. För att ta mig dit så tar jag bussen från mig och åker sex hållplatser, byter buss och åker två hållplatser till. När jag kliver av bussen utanför kommissionens hus så möts jag av den här utsikten:
Jag jobbar i det "låga" huset bakom alla flaggor.

På vägen hem idag var det trafikstockning. I vanliga fall tar det ca 20 minuter, idag tog det fyrtiofem(!). Tror det hade hänt något för det var en massa sirener som hördes här och där och bussen fick stanna för att släppa fram en civilbil med blåljus. Synd att de flesta Luxemburgiska tidningar är på franska annars kanske jag hade kunnat läsa mig till vad som hänt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar