tisdag 10 november 2009

Skolbesök och farmbesök

I lördags blev mina fältstudier inställda pga ett val, så istället följde jag med ut till en skola som är ett projekt för oberörbara barn. Dessa barn är de mest lågkastade och är mer eller mindre utstötta ur samhället. Skolan de går i erbjuder utbildning till en viss grad då det inte finns mycket resurser att tillgå och barnen blir ofta tagna ur skolan för att kunna hjälpa familjen att tjäna pengar. Trots tragiska livsöden så är barnen helt underbara och leker glatt med oss besökare. I början var de jätteblyga men när det var dags för lekstund tinade stämningen upp och barnen var idel leenden. Sen hjälpte det kanske till att vi hade med oss frukt, kex och badmintonbollar till barnen.
En trevlig dag var det och barnen är otroligt söta:




Söndagen tillbringades vid en poolkant och avslutades med middag hos en man som vi lärt känna på detta hotell. Underbart god sydindisk mat som var extra stark för vår skull :) Sen blev ju inte maten direkt äcklig av rödvinet som vi lyxade till det med....

Gårdagen tillbringades på en farm mitt ute i ingenstans. Kändes det som i alla fall efter en bilresa på 2-3 timmar. Vi var inbjudna dit av en av de professorer som föreläst för oss om indisk filosofi. På farmen odlade man bl.a ris, mango, chili, sockerrör, tomater, potatis och en del andra grönsaker.

Till höger står den gamle professorn och till vänster om honom några av de människor som jobbar på farmen. Denna dag höll de på att separera ris, eller vad man nu ska kalla det :)

Professorn bjöd på en guidad tur runt ägorna, lunch och en demonstration i hur man äter sockerrör: Man skalar dem med tänderna, tuggar på röret och suger i sig saften, den del man tuggat på spottar man ut när man sugit i sig saften. Man lär sig något nytt och nödvändigt varje dag här nere. Hihi


Efter lunchen guidade han oss iväg upp i bergen för att titta på några fossilerade stenformationer som var ett mystiskt fenomen och de lärde tvista om huruvida dessa fossil från början varit träd eller djur. Väldigt intressant men det blev ganska segt eftersom det tog lång tid att åka dit och gjorde därmed vår hemresa sjukt lång.

Sist men inte minst bjuder jag på en bild från förra veckan när jag var på en indisk skönhetssalong och fick ögonbrynen plockade med tråd för ca 2,50 SEK. Det gjorde jätteont och var verkligen inte värt det. Tyckte jag då... Men nu när ögonbrynen glömt hur ont det gjorde så kan jag faktiskt tänka mig att göra det igen. Det är väldigt bekvämt att inte behöva plocka dem själv....



I övrigt börjar jag känna mig klar med min fältstudie, nu är det bara dags att börja skriva och transkribera. Ett mastigt jobb men definitivt den lättare delen av arbetet :)

4 kommentarer:

  1. Dom små ögonbrynen är ju inget ;)

    SvaraRadera
  2. Tack så hemskt mycket för det fina kortet! Jag blev superglad. :) Saknar dig också baby. Puss.

    SvaraRadera
  3. Jag har nu läst om dina äventyr i Indien. Helt otroligt vad du får vara med om! Sköt om dig och ha det bra! Moster

    SvaraRadera
  4. Skulle inte vara så modig som du är med mina ögonbryn :)

    SvaraRadera