onsdag 2 december 2009

Råplugg

Nu är det råplugg som gäller!! Jag är visserligen klar med mitt fältarbete, men jag har en del böcker som jag måste gå igenom så jag kan lämna tillbaka dem innan jag åker söderut (om mindre än två veckor...). Men för tillfället så är det Hindi som får går före allting annat. Två prov är inplanerade till helgen, både skriftligt och muntligt. Jag försöker plugga överallt: i allrummet, på taket, på kaféer, i samspråk med andra och tyst för mig själv. Vissa fraser sitter som berget, men när de ska fram så blir det frontalkrock i hjärnan och något helt annat kommer ut. Meningsuppbyggnaden är väldigt annorlunda, och det nya alfabetet är skitsvårt eftersom det finns kanske fyra olika tecken för ljud som är snarlika varandra och det är näst intill omöjligt att urskilja vilket av dem det är.
Till råga på allt är det folk från Uppsala universitet som ska närvara under våra prov och jag antar att de vill veta lite vad vi lärt oss eftersom det är via Uppsala vi fått möjligheten att läsa Hindi.
I övrigt är det mycket fester nu. Ikväll har vi bjudit in ett gäng Göteborgare att äta middag med oss i vårt hem. Imorgon är det dags för bröllop, nästa vecka födelsedagskalas och säkert någon avskedsfest innan vi åker. Och så får vi ju inte glömma luciatåget vi ska gå i Assi som vi tränar (någorlunda flitigt) inför.
Jag känner mig inte redo för att åka härifrån än. Vart tog tiden vägen?

Såhär ser det ut när jag pluggar på taket :P

3 kommentarer:

  1. Ush va jobbigt det ser ut ;)

    SvaraRadera
  2. Gud så gött du mår där då darling! Puss/Lina

    SvaraRadera
  3. Snacka om att vara festprisse....inte konstigt du ligger o pluggar :)
    Kram gumman!

    SvaraRadera