måndag 7 december 2009

Ett läkarbesök

Som jag tidgare nämnt så har min mage varit lite elak ett tag. Vissa dagar har den fungerat utmärkt, andra dagar har den krånglat och andra dagar har den gjort ont. Varje gång man övervägt läkare så har den mirakulöst varit jättebra dagen efter. Att magen krånglar är inte direkt något ovanligt i det här landet, det får man ta. Efter helgens hindiprov (vilka för övrigt verkade gå ganska bra) så har magen känts lite sisådär. Men igår efter sista provet var den tip-top och jag laddade glatt upp för en trevlig kväll i goda vänners lag. När vi kom dit tog det inte mer än en kvart innan magen började krampa. Ca en timme senare hade det fortfarande inte släppt och jag lämnade kalaset med två andra vänner som också kände ett behov av att gå hem.
Jag tog en värktablett och sen lade vi oss och kollade på film. Det hjälpte inte. Magontet satt i hela kvällen och hela natten. Morgonen tillbringades i mindre bekväma positioner (indisk toa) och i sängen. Orkade mig till slut upp för att ringa läkaren och fick en tid i eftermiddags.
En knapp frukost och en obefintlig lunch senare åkte jag iväg. Fick vänta en stund på min tur. Undersökningen bestod i att mäta blodtryck, puls, lyssna på lungor, väga sig och ligga på en brits och bli klämd på magen samtidigt som man svarade på frågor om man hade ont och hur problemen yttrade sig.
Efter undersökningen fick jag sitta på en stol och invänta min dom. Dr. Mishra skriver länge och väl på ett papper och vänder sig sen till mig och förklarar:
"Du måste ta elektrol (vätskeersättning) flytande i 7 dagar, sen dom här tabletterna två gånger om dagen, de här tre gånger om dagen, de här...."
Summa sumarum: Ingen diagnos fick jag men likväl 9 tabletter om dagen i sju dagar + vätskeersättning och värktabletter att ta vid magkramper.
Tänkte börja imorgon för att underlätta doseringen. Ska nog belöna mig med en värktablett sen om kramperna blir värre. Man måste beundra Indisk sjukvård....

Lägg märke till den jättestora medicinpåsen (den rosa) som kommer vara min trogna följeslagare de närmaste sju dagarna...

4 kommentarer:

  1. Va taskigt och jobbigt! Krya på dig! Kramar i massor!
    Anna-Britta o. Stig

    SvaraRadera
  2. Men stackarn! Jobbigt att den där lilla magen ska hålla på och krångla. Hoppas du blir frisk nu av alla indiska mirakelpiller! ;)
    Puss på dig.

    SvaraRadera
  3. Tackar för samtalet....jätteskönt att höra dig...men får lite ont i magenjag med...mammasyndrom kanske? Kurera dig ordentligt gumman...kram kram

    SvaraRadera
  4. Nu är jsag snart där å tar hand om dig!!!
    Hysteriskt massa kramar! /K

    SvaraRadera